FOTOGRAFIA PRODUKTOWA

Fotografia produktowa obejmuje obiekty o bardzo różnej specyfice i wielkości, np. biżuterię, ubrania, sprzęt AGD czy samochody dostawcze. Niezliczona ilość przedmiotów, które firmy każdego dnia oferują swoim klientom w sklepach internetowych czy stacjonarnych, skłania ku poszukiwaniu takiego ich przedstawienia, które umożliwi atrakcyjne pokazanie ich cech fizycznych oraz wyróżnienie ich na tle konkurencji. Sposób i forma prezentacji produktów bezpośrednio wpływa na wysokość sprzedaży i przekłada się na wyniki finansowe producentów czy dystrybutorów.

W tej sytuacji rolą fotografii jest podkreślenie indywidualnych cech produktu oraz przyciągniecie uwagi i wzbudzenie emocji, a przez nie budowanie konkretnego wizerunku marki oraz produktu. Wyzwaniem dla fotografa jest zatem nie tylko ukazanie kształtu czy faktury materiału, ale również oddanie cech, które nie są postrzegane zmysłem wzroku, takich jak wyjątkowych zapach czy odczuwalny chłód.

Wybór odpowiedniego egzemplarza produktu do sesji nie jest zwykle taki prosty. W codziennym życiu w większości przypadków nie przyglądamy się produktom z dużą dokładnością, aparat jednak wyłapie wszelkie ich niedoskonałości – rysy, błędy wykończenia, wgniecenia, wyszczerbienia czy przebarwienia. Z tego powodu produkty przeznaczone do sesji trzeba wybierać bardzo starannie – im mniejszy produkt tym bardziej musi być perfekcyjny.

Większość fotografii produktowych powstaje w zaciszu studia fotograficznego. Wszystko, co ma towarzyszyć obiektowi w kadrze musi zostać starannie zaplanowane i dobrane. Zadaniem fotografa jest zwizualizowanie pomysłu, a to nierzadko wiąże się z wielogodzinnymi przygotowaniami. Fotografowane przedmioty, by przyciągnąć należytą uwagę, otaczane są zaaranżowaną scenerią, która czasem jest bezpośrednio związana z tematyką fotografowanego obiektu, a czasem wręcz przeciwnie – pozostaje z nim w kontraście.

Aranżując sceny wykorzystuje się zarówno przedmioty codziennego użytku, jak i specjalnie przygotowywane elementy scenografii. Dobór tych elementów to skomplikowany proces – nie istnieją sklepy, do których fotograf może się udać, przedstawić swoją wizję obsłudze i  po kilku minutach wyjść z paczką rekwizytów niezbędnych do realizacji sesji zdjęciowej. Każde zlecenie jest inne i wymaga indywidualnego podejścia. Jeden obraz będzie minimalistyczny, a inny bardzo rozbudowany. Wiele wspaniałych zdjęć powstało na blacie stołu, ale też nie jest niczym wyjątkowym budowanie fragmentów konkretnych pomieszczeń w studio np. kuchni czy warsztatu stolarskiego tylko na potrzeby sesji zdjęciowej. Nie są to przesadne działania –  wynajęcie gotowego pomieszczenia na kilka dni i organizowanie tam studia może okazać się bardziej kosztowne. Jednocześnie to co na żywo wygląda perfekcyjnie, w kadrze może zupełnie się nie sprawdzać – w naszym studio możemy zmieniać wszystko tak, by nasz kadr wyglądał idealnie. W studio ustawiamy też całą scenę w sposób pozwalający nam na komfortową pracę, umożliwiający nam swobodny dostęp do miejsc, w których zamierzamy umieścić oświetlenie czy aparat fotograficzny.

Zbudowanie scenerii nie jest ostatnim krokiem przygotowań. Zanim przejdziemy do wyzwalania migawki należy dopasować właściwe oświetlenie. Może być ono proste, oparte na jednej lampie, czy świetle wpadającym przez okno, jak i bardzo skomplikowane, wymagające kilku, kilkunastu lamp, zastawek i ekranów itp. Wszystko zależy od fotografowanego obiektu, oczekiwanych rezultatów oraz użytej techniki fotografowania.

Fotografia produktowa, niezależnie od tego czy realizowana w studiu czy u klienta lub w plenerze, wymaga bardzo bogatego zaplecza. Oprócz aparatów, obiektywów i lamp fotograf dysponuje też innymi sprzętami. I tak np. statyw studyjny różni się od typowego statywu, którego używa się w plenerze – to kolumna długości ok. 2,5 m, ważąca nierzadko ponad 100 kg.  Zaplecze to też praktycznie mały warsztat z piłą, szlifierką i wiertarką włącznie. Tutaj powstają nietypowe tła, uchwyty, to tutaj tnie się butelki i talerze, także na potrzeby fotografii żywności.

Korzystając z bezpośredniego podglądu na monitorze komputera, fotograf ma możliwość wychwycenia niuansów i ewentualnego skorygowania ustawienia. Stosując nowoczesne techniki fotografowania często wykonuje się też kilka, kilkanaście z pozoru takich samych zdjęć, aby następnie w postprodukcji połączyć je w jeden perfekcyjny obraz. Jednak przed osiągnięciem finalnego rezultatu trzeba jeszcze poświęcić czas na retusz. W zależności od założonej dokładności i złożoności obróbki fotografii postprodukcja może potrwać wiele godzin, a w przypadku skomplikowanych produkcji nawet kilka dni. Na zakończenie konieczne jest jeszcze przygotowanie zdjęcia do publikacji w internecie lub druku.

Prześlij zapytanie lub zadzwońKONTAKT