PORTRET

Zdjęcie portretowe wcale nie musi przypominać obowiązkowego popiersia na zdjęciu w dokumencie prawa jazdy. Portret to też ciasny kadr oraz cała sylwetka. Podczas fotograficznej sesji portretowej możemy pozwolić sobie na wszystko i ogranicza nas jedynie wyobraźnia …oraz budżet.

Formalny, typowo biznesowy, czy taki po prostu ukazujący urodę portret, pozwala na zapamiętanie portretowanej osoby i wywarcie odpowiedniego wrażenia. Powaga, romantyczność, poczucie humoru, charakterystyczne zainteresowania – to tylko kilka elementów, które mogą zostać podkreślone na zdjęciu.  Sposób w jaki chcemy by nas odbierano i  kojarzono zależy tylko od nas samych. Podkreślenie osobowości czy też wydobycie najważniejszych, charakterystycznych cech wyglądu osoby portretowanej możliwe jest tylko w przypadku ścisłej współpracy osoby portretowanej z fotografem. Ich wzajemne zaangażowanie i zrozumienie wpływa na ostateczny efekt. Mówi się nawet, że otwarta rozmowa przed lub na początku sesji ma kluczowy wpływ na finalny rezultat.

Na potrzeby materiałów promocyjnych często klienci decydują się na wykonanie portretu w ich naturalnym otoczeniu, to znaczy takim, w jakim przebywają na co dzień – dla piekarza będzie to piekarnia, dla businessmana biuro, a dla nauczyciela tańca sala treningowa. Dobrze znane otoczenie pomaga się rozluźnić i otworzyć, a fotografowane osoby często same poddają wiele pomysłów, nawiązujących do ich codziennych obowiązków, które warto przetestować.  Często pojawiającym się pytaniem nieprofesjonalnego modela podczas sesji portretowej jest „co zrobić z rękami?”. Warto zacząć od tego, by pozwolić portretowanej osobie na przyjęcie jej naturalnej pozy i potraktować ją jako wyjściową. Lekkie modyfikacje i dopracowanie, by w kadrze detale prezentowały się właściwie, są często wystarczające, żeby portret oddawał charakterystyczne cechy danego człowieka.

Innym rodzajem portretu jest stworzenie wizerunku poprzez wydobycie głębszej natury modela lub pokazanie cech, których faktycznie nie posiada, lub nie są wyraźnie widoczne. Jeżeli chcemy aby inni widzieli go w specyficzny, wyreżyserowany przez nas sposób, warto sesję potraktować jako zadanie aktorskie i popracować nad wskazówkami lub pytaniami, które naprowadzą go na zagranie konkretnej emocji lub wyrażenie cechy charakteru. Częstym jest pogląd, że pokazanie urody i wdzięku modela nie idzie w parze z profesjonalnym wizerunkiem. W pierwszym przypadku często zakłada się, że konieczny jest specyficzny makijaż, poza czy ubrania. Nie jest to prawda – każdy rodzaj portretu, w tym biznesowy, ma podkreślać atuty portretowanej osoby. Pomoże w tym odpowiednie oświetlenie, ustawienie sylwetki czy kadr.

W dobie komunikacji elektronicznej zdjęcia portretowe pomagają nam zostać łatwiej zapamiętanym, lepiej kojarzonym. Są pomocne w budowaniu kontaktów, czynią nas mniej anonimowymi i nadają ludzką twarz biznesowi. Dzięki zdjęciom łączymy głos czy adres mailowy naszego partnera biznesowego z jego wizerunkiem, budując kolejny etap relacji

Prześlij zapytanie lub zadzwońKONTAKT